Studenten Dulon College helpen in verpleeghuis Walraven

Studenten helpen in verpleeghuis

19-11-2018

Genieten van boerderijdieren, een lekker kopje chocomel met slagroom erbij. Eerstejaars leerlingen van het Dulon College in Ede bezorgden ouderen van verpleeghuis Walraven vrijdag een fijne middag. Het was de afsluiting van tien weken praktijkervaring voor 28 studenten van de Mbo-opleidingen verpleegkunde en verzorgende. Deze nieuwe manier van praktijklessen beviel hen.

'Super leerzaam' en 'even wat anders dan de theorie op school'. Dulon-studenten Emma van Stuijvenberg (16) en Marleen van Leerdam (18) waren helemaal in hun element tussen de ouderen. Een praatje, een hand op de schouder, even samen met een bewoner een schaap aaien. Roelsbeestenboel had een mobiele kinderboerderij opgezet middenin de kerkzaal van Walraven. De extreem makke dieren lieten zich eindeloos knuffelen. De bewoners van Walraven in Bennekom zijn dementerend. ,,Door het contact met dieren komen mensen met dementie tot rust", vertelt activiteitenbegeleider Ingrid van de Veen.

Ze benadrukt dat activiteiten ondernemen heel belangrijk is voor demente ouderen. Daarom is zo ook zo blij met de leerlingen. ,,Ze brengen veel energie. En de interactie tussen jong en oud is geweldig. We koppelen iedere student aan een bewoner. Zo kunnen ze in die tien weken een band opbouwen. De bewoners vragen nu vaak zelf om de leerlingen. Het is bekend dat mensen met dementie juist de positieve dingen makkelijker blijven herinneren."

Tevreden

Van de Veen is tevreden. ,,Deze samenwerking gaan we voortzetten." De Dulon-studenten liepen mee in het activiteitenprogramma op de vrijdagmiddag. In de afgelopen tien weken wandelden ze met de ouderen, deden spelletjes en organiseerden een beautydag. Voor de laatste activiteit, de dierenboerderij, haalden de leerlingen zelf geld bij elkaar via sponsoring. ,,De mensen waren zo dankbaar", blikt Van Stuijvenberg terug. ,,Voor mij is het een kleine moeite en het betekende zoveel voor hen." In het begin moest de jonge studente even wennen aan de doelgroep.

Op school had ze wel geleerd over communicatie met dementerende ouderen. ,,In praktijk gaat het soms toch iets anders", vindt ze. ,,Deze mensen zitten soms helemaal in hun eigen bubbel. Door met ze in gesprek te gaan, komen ze voorzichtig kijken bij de activiteiten." Van Leerdam had al wat praktijkervaring. Ze weet bijna zeker dat ze later iets met ouderen wil doen. ,,Ze zijn super dankbaar en vrolijken er helemaal van op als je iets met ze onderneemt." Deze praktijklessen vindt ze heel handig. ,,Je kunt direct toepassen wat je hebt geleerd. En dit is leuker dan de theorie."

Carola Duinkerken, zorgdocent op het Dulon College, begeleidt de leerlingen bij de praktijklessen. Ze vertelt dat nu voor het tweede jaar deze manier van lesgeven wordt toegepast in de eerste leerjaren. ,,De leerlingen krijgen eerst anderhalf uur les op school over een specifiek onderwerp voor deze doelgroep. Daarna gaan ze dat direct toepassen in de praktijk. Dit is anders dan de excursies bij zorginstellingen die we eerder al deden. Nu zijn ze ook daadwerkelijk aan het werk. Voor de leerlingen is dit een goede opstap naar het stagelopen, de volgende leerstap in de beroepspraktijk."

bron: Ede Stad.nl